Αλλάζουν ριζικά οι ποδηλατόδρομοι στην Θεσσαλονίκη

στις

Να αλλάξει ριζικά την εικόνα στο δίκτυο ποδηλατοδρόμων θα επιδιώξει ο δήμος Θεσσαλονίκης από τα μέσα του 2019, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, στο πλαίσιο του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης.

Έως τον Μάρτιο της επόμενης χρονιάς θα πρέπει να έχει δημοπρατηθεί το έργο, προϋπολογισμού 1 εκατ.ευρώ, με όλες τις απαραίτητες παρεμβάσεις για τη βελτιστοποίηση του υφιστάμενου άξονα ποδηλατοδρόμου και την επέκτασή του τόσο προς τα δυτικά όσο και προς την περιοχή της Τούμπας.

Στόχος του δήμου με τις νέες παρεμβάσεις που προωθεί είναι μεταξύ άλλων να αυξηθεί η χρήση του ποδηλάτου, να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια και να αποτραπεί η παράνομη στάθμευση πάνω και δίπλα στον ποδηλατόδρομο.

Σήμερα το υφιστάμενο δίκτυο ποδηλατοδρόμου, μήκους περίπου 12 χλμ, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2009, παρουσιάζει ουσιαστικά εικόνα εγκατάλειψης στα περισσότερα σημεία του και είναι σε πλήρη αποσύνθεση. Στο δίκτυο δεν υπάρχει ειδικός τάπητας, σήμανση και ο ποδηλατόδρομος καταργείται σε πολλά σημεία από παρκαρισμένα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι ποδηλάτες.

Την κατάσταση αυτή αναγνωρίζει και η δημοτική αρχή, με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάση Παππά να κάνει λόγο για ένα απαρχαιωμένο δίκτυο, το οποίο είχε δημιουργηθεί χωρίς τις προδιαγραφές που έχει τώρα ο νόμος.

Η νέα μελέτη προβλέπει την υλοποίηση παρεμβάσεων στον άξονα ποδηλατόδρομου, μήκους 6,2 χιλ., από το Μέγαρο Μουσικής έως και το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Επίσης, προβλέπεται η βελτιστοποίηση του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατόδρομου στις οδούς Ναυάρχου Κουντουριώτη-Σαλαμίνος-Πολυτεχνείου-Αναγεννήσεως.

Τέλος, προβλέπεται η επέκταση του υφιστάμενου δικτύου προς την περιοχή της Τούμπας συνδέοντας την «Πλατεία Μικρασιατικού και Θρακικού Ελληνισμού» με το υφιστάμενο δίκτυο ποδηλατόδρομων μέσω δυο διαφορετικών διαδρομών:

• Η μία θα συνδέει την Πλατεία με τον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο στις οδούς Αγ. Δημητρίου ή/και Καυτατζόγλου ή/και Λεωφόρο Στρατού.
• Η έτερη την Πλατεία με τον υφιστάμενο παραλιακό ποδηλατόδρομο.

Για τη σύνδεση με τον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο της οδού Καυτατζόγλου η επικρατέστερη χάραξη είναι: «Πλατεία Μικρασιατικού και Θρακικού Ελληνισμού» – Κλεάνθους – Παπάφη (βόρεια) – Καυτατζόγλου.

Για τν σύνδεση της πλατείας με τον υφιστάμενο παραλιακό ποδηλατόδρομο επικρατέστερη χάραξη είναι: «Πλατεία Μικρασιατικού και Θρακικού Ελληνισμού» – Κλεάνθους – Παπάφη (νότια) – Καρακάση – Πλατεία Καούδη – Μακεδονίας (βόρεια) – Σόλωνος – 28ης Οκτωβρίου – Μακεδονίας (βόρεια) – Καλλιδοπούλου – Παραλιακός ποδηλατόδρομος.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι η εξής:

α) Στο τμήμα της οδού Παπάφη από την οδό Καυτατζόγλου έως την οδό Κλεάνθους η δημιουργία ποδηλατόδρομου, στη πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, διπλής κατεύθυνσης πλάτους 2,50μ., ο διαχωρισμός του από τη διερχόμενη κυκλοφορία με σταθερή νησίδα πλάτους 70εκ., η επαναχάραξη των λωρίδων κυκλοφορίας.

Επίσης η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης στη πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών σε όλο το τμήμα.

Στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών η στάση και η στάθμευση απαγορεύεται μεταξύ των τμημάτων Κων.Καραμανλή- Ομήρου και Αργέντη – Κλεάνθους .

β) Στο τμήμα της οδού Κλεάνθους από την οδό Παπάφη έως την οδό Γρ.Λαμπράκη η δημιουργία ποδηλατόδρομου, στη πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, διπλής κατεύθυνσης πλάτους 2,50μ., ο διαχωρισμός του από τη διερχόμενη κυκλοφορία με σταθερή νησίδα πλάτους 70εκ., η επαναχάραξη των λωρίδων κυκλοφορίας.

Επίσης η στάση και η στάθμευση απαγορεύεται μόνο στο τμήμα μεταξύ των οδών Οστρόβου και Παπάφη στη πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών.

Κανένας σχεδιασμός ακόμα για τον ποδηλατόδρομο της παραλίας

Δεν έχει προχωρήσει ακόμα κάποιος σχεδιασμός από τον δήμο για τον ποδηλατόδρομο τόσο στην Παλιά όσο και στη Νέα παραλία.

Εξετάζεται εάν μπορεί να κατέβει ο ποδηλατόδρομος από το πλακόστρωτο της Νέας Παραλίας και να χαραχθεί στο πεζοδρόμιο της Μ. Αλεξάνδρου. Ανάλογα με την εξέλιξη σε αυτό το τμήμα θα υπάρξει και ο σχεδιασμός για την Παλιά Παραλία, όπου η υφιστάμενη κατάσταση των ποδηλατικών υποδομών έχει διχάσει τους χρήστες του ποδηλάτου, λόγω της εμπλοκής πεζών και ποδηλατιστών.

Ωστόσο, αυτό που αναφέρουν οι μελετητές για τη Λεωφ. Νίκης είναι ότι είναι δυνατό το «κατέβασμα» του ποδηλατόδρομου στο οδόστρωμα (ανεξαρτήτως της κατασκευής ή όχι του ντεκ στην παλιά παραλία) και η δέσμευση χώρου από το αυτοκίνητο αντί για το πεζοδρόμιο, χωρίς να επηρεαστεί σημαντικά η κυκλοφορία, παρά μόνο απομακρύνοντας την παράνομη στάθμευση.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις στη δυτική πλευρά της πόλης

Η λύση που προτείνεται για τις οδούς Κουντουριώτη – Σαλαμίνος – Πολυτεχνείου και Αναγεννήσεως είναι η δημιουργία αποκλειστικής λωρίδας ποδηλάτων. Αναλυτικά:

α) Στην οδό Κουντουριώτη η μεταφορά του ποδηλατόδρομου, στη πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών, η μετατροπή του σε ποδηλατόδρομο διπλής κατεύθυνσης πλάτους 2,50μ., ο διαχωρισμός του από τη διερχόμενη κυκλοφορία με σταθερή νησίδα πλάτους 70εκ. ,η επαναχάραξη των λωρίδων κυκλοφορίας και η άρση της απαγόρευσης της στάσης και στάθμευσης στη πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών.

β) Στην οδό Σαλαμίνος η μεταφορά του ποδηλατόδρομου, στη πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών, η μετατροπή του σε ποδηλατόδρομο διπλής κατεύθυνσης πλάτους 2,50μ., ο διαχωρισμός του από τη διερχόμενη κυκλοφορία με σταθερή νησίδα πλάτους 70εκ., η επαναχάραξη των λωρίδων κυκλοφορίας ή η μεταφορά του ποδηλατόδρομου, στη πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών, η μετατροπή του σε ποδηλατόδρομο διπλής κατεύθυνσης πλάτους 2,50μ., ο διαχωρισμός του από τη διερχόμενη κυκλοφορία με σταθερή νησίδα πλάτους 70εκ., η επαναχάραξη των λωρίδων κυκλοφορίας , η μείωση των λωρίδων της κατεύθυνσης καθόδου (από την οδό Τσιμισκή προς την οδό Κουντουριώτου) από 3 σε 2 και η άρση της απαγόρευσης της στάσης και στάθμευσης στη πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών.

γ) Στην οδό Πολυτεχνείου η ανάπλαση όλης της οδού, η διαπλάτυνση του ποδηλατόδρομου σε 2,50μ, ο διαχωρισμός του από τη διερχόμενη κυκλοφορία με σταθερή νησίδα πλάτους 70εκ., η επαναχάραξη των λωρίδων κυκλοφορίας.

δ) Στην οδό Αναγεννήσεως η διαπλάτυνση του ποδηλατόδρομου σε 2,50μ στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών, ο μόνιμος διαχωρισμός του ποδηλατόδρομου σε όλο το μήκος από τη διερχόμενη κυκλοφορία με σταθερή νησίδα πλάτους 70εκ., η επαναχάραξη των λωρίδων κυκλοφορίας και η άρση της απαγόρευσης της στάσης και στάθμευσης στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών.

Οι διατάξεις για την ένταξη του ποδηλατικών υποδομών στο οδικό δίκτυο

Για την ένταξη ποδηλατικών υποδομών στο οδικό δίκτυο της πόλης διερευνήθηκαν τα χαρακτηριστικά των αξόνων όπου θεωρείται σκόπιμο στρατηγικά να ενταχθεί το ποδήλατο με όρους ασφάλειας.

Μελετώνται διάδρομοι ποδηλάτων (cycle tracks) μονής κατεύθυνσης αποκλειστικής χρήσης, διάδρομοι ποδηλάτων αμφίδρομης κίνησης αποκλειστικής χρήσης, αποκλειστικές λωρίδες ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία, συνύπαρξη ΜΜΜ και ποδηλάτων σε αποκλειστική λωρίδα ΜΜΜ, λωρίδα ποδηλάτων μη αποκλειστικής χρήσης παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία και οδός μεικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων (cycle street) και Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία

Διαχωρισμός ποδηλατόδρομου από την μηχανοκίνητη κυκλοφορία

Ο τρόπος διαχωρισμού που προωθείται για ένα μεγάλη τμήμα, και η οποία αποτελεί μια μόνιμη λύση, προβλέπει τη δημιουργία μόνιμης νησίδας. Ωστόσο, σε κάποια σημεία σχεδιάζεται κράσπεδο ή υψομετρικός διαχωρισμός.

Για τη νησίδα στα σημεία όπου θα διακόπτεται, λόγω ύπαρξης κάδων απορριμάτων, διαβάσεων σε κάθετες οδούς αλλά και φρεάτια απορροής ομβρίων υδάτων, θα υπάρχουν κίτρινη διαγράμμιση.

Σύμφωνα με τη μελέτη σχεδιάζεται η φύτευση της νησίδας καθώς πέραν από τον καλλωπισμού της οδού μπορεί να επιτευχθεί και ο σεβασμός των οδηγών και η απομάκρυνση τόσο των σταθμευμένων οχημάτων επί της νησίδας.

Πηγή: http://www.voria.gr/article/to-schedio-drasis-tou-dimou-thessalonikis-gia-tous-podilatodromous

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.