Μια φωτογραφία της πορτρέτο και δίπλα ακριβώς μια άλλη με τη χαρακτηριστική της κοτσίδα, παραπέρα μία εικόνα του αγαπημένου της Γιαννούλη Χαλεπά, τα πολύτιμα χαλιά της στρωμένα παντού και το ωραιότερο μπαλκόνι της Θεσσαλονίκης να χαμογελά στον Θερμαϊκό. Εκείνη έλειπε αλλά όλα ήταν εκεί, για να τη θυμίζουν. Και το σπίτι της άνοιξε ξανά, όπως άλλοτε, όταν η Αλίκη Τέλλογλου περνούσε εκεί πολλές από τις σημαντικές στιγμές της ζωής της.

Πολύ χρώμα, πολύ φως, πολλή αισθητική, πολύ γούστο. Η ποσότητα της ποιότητας ή η ποιότητα της ποσότητας ήταν μεγάλη το μεσημέρι του περασμένου Σαββάτου στο ηλιόλουστο, άνετο διαμέρισμα (200 τ.μ.) της πλατείας Αριστοτέλους, στον τέταρτο όροφο του αριθμού 2, ακριβώς πάνω από το «Ολύμπιον». Εκεί όπου το ζεύγος Τέλλογλου, οι γνωστοί επιχειρηματίες και συλλέκτες έργων τέχνης της πόλης εγκαταστάθηκαν γύρω στο 1965, περίπου πέντε χρόνια μετά το γάμο τους, εκεί όπου αποφασίστηκε να γίνει η μεγάλη τους δωρεά στο ΑΠΘ το 1971 και η ίδρυση του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών, εκεί όπου η Αλίκη Τέλλογλου έζησε μόνη έως το τέλος (2008) μετά το θάνατο του συζύγου της Νέστορα, εκεί όπου συχνά πραγματοποιούνταν οι μαραθώνιες συνεδριάσεις του δ.σ. του Ιδρύματος.

Και οι ιστορίες και οι αναμνήσεις που ξετυλίχθηκαν ήταν πολλές: Πώς εκείνη επέλεγε τα έργα που θα αγοράσει μόνο με βάση το ισχυρό της ένστικτο -είχε πολλούς επιφανείς εικαστικούς δημιουργούς ως συμβούλους αλλά «τον τελικό λόγο θα τον έχω εγώ, αν κάνει γροθιά στο στομάχι, θα το πάρω», έλεγε όταν ερχόταν η ώρα- πώς δεν είχε αφήσει ούτε χιλιοστό των τοίχων του σπιτιού ανέπαφο από την τέχνη, πώς της άρεσε να παίζει με τις αντιθέσεις -μπορούσε π.χ. να τοποθετεί ένα έργο του Παρθένη δίπλα σε μία δημιουργία του Λεφάκη- πώς αυτή η τόσο τολμηρή, πληθωρική, δυναμική, γεμάτη ανησυχίες προσωπικότητά της δεν της επέτρεπε να εφησυχάζει εμπλουτίζοντας διαρκώς τη συλλογή της με νέα αποκτήματα. Χαρακτηριστική ήταν η ιστορία για τη σχεδόν μυθιστορηματική διάρρηξη που έγινε στοχευμένα στο σπίτι το 1989 και κόστισε στην Αλίκη Τέλλογλου μια απώλεια έντεκα σημαντικών έργων ευρωπαίων δημιουργών, από τα οποία βρέθηκαν τελικά μόνο τα έξι. Τώρα, η ιστορία αυτή δεν αναβιώνει μόνο μεταξύ της προχθεσινής ομήγυρης, αλλά πρόκειται να παρουσιαστεί και δημόσια, αφού οι επικεφαλής του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών σχεδιάζουν να δημιουργήσουν ένα αφήγημα, το οποίο θα ενταχθεί στο πλαίσιο σχετικής έκθεσης, η οποία θα πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο Οκτώβριο.

Ανοιχτό στο κοινό με ξεναγήσεις κάθε Τετάρτη

Το σπίτι του ζεύγους Τέλλογλου, που βρίσκεται τώρα στη δικαιοδοσία του ΑΠΘ – Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών, άνοιξε για πρώτη φορά στο κοινό μία μέρα μετά τα εγκαίνια της έκθεσης «Ο κόσμος του Οδυσσέα Ελύτη. Ποίηση και ζωγραφική», που ολοκληρώνεται στις 31/5 στον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος. Οι τοίχοι του σπιτιού μπορεί να ήταν τώρα άδειοι από έργα, αφού η πλειονότητά τους αποτελεί πια τη μόνιμη συλλογή του Ιδρύματος, σκοπός όμως των επικεφαλής του είναι να το ξαναγεμίσουν με έργα τέχνης, όπως ακριβώς το συνήθιζε η αλησμόνητη ιδιοκτήτριά του. Και μπορεί τώρα να το επισκέφθηκε μια μικρή και επιλεγμένη μερίδα φιλότεχνων, δημιουργών, συγγενών και φίλων της Αλίκης Τέλλογλου, όμως άμεσα η εμβληματική για τη Θεσσαλονίκη οικία πρόκειται να ανοίξει σε όλους αποτελώντας το πρώτο σπίτι – μουσείο της πόλης. Οι ξεναγήσεις θα γίνονται κάθε Τετάρτη απόγευμα (6-8) με προκράτηση σε ομάδες ενηλίκων περιορισμένων ατόμων (20-25), ενώ υπάρχει και η σκέψη να πραγματοποιηθεί εκεί ένα sleepover για ενήλικες, όπως ακριβώς έγινε προ καιρού στο Τελλόγλειο. Ακόμη, οι υπεύθυνοι του Ιδρύματος συζητούν το ενδεχόμενο το σπίτι να παραχωρείται για μικρές δεξιώσεις ή εκπαιδευτικά προγράμματα ενηλίκων.

Προς το παρόν στο πλαίσιο της εκδήλωσης που οργάνωσε το Ίδρυμα βρέθηκαν εκεί και θαύμασαν την αισθητική του επισκέπτες όπως η σύντροφος του Οδυσσέα Ελύτη και ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου, ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός, η εκδότρια του «Ίκαρου» Κατερίνα Καρύδη, ο δημοτικός σύμβουλος Κωνσταντίνος Ζέρβας και η μητέρα του, αδελφή της Αλίκης Τέλλογλου και μέλος το δ.σ. του Ιδρύματος, Λιλίκα Ζέρβα, ο επιμελητής της έκθεσης για τον «Οδυσσέα Ελύτη» Τάκης Μαυρωτάς κ.ά. Φυσικά ήταν εκεί η ακούραστη γενική γραμματέας του δ.σ. Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά, αλλά και σύσσωμο το προσωπικό του Ιδρύματος, που με εγκαρδιότητα υποδέχτηκε τους προσκεκλημένους. Ήταν ένα σπουδαίο μεσημέρι για τον πολιτισμό της πόλης.

Της Κυριακή Τσολάκη για την εφημερίδα Μακεδονία.

Ανακάλυψε περισσότερα για την ιστορία της Θεσσαλονίκης.

Advertisements